Zilfi Balci ontwikkelde een applicatie genaamd: My Nursing Angel, die patiënten die thuis verzorgd worden in betere verbinding zet met hun verpleegkundigen in het ziekenhuis. In dit artikel wordt uitgelegd hoe deze innovatie een voordeel kan opleveren voor zowel patiënten als verpleegkundigen. Daarnaast werden aan Zilfi Balci aanvullende vragen gesteld in een interview.
Druk op de afspeelknop om de tekst voor te lezen.
Zilfi Balci ontwikkelde een applicatie genaamd: My Nursing Angel, die patiënten die thuis verzorgd worden in betere verbinding zet met hun verpleegkundigen in het ziekenhuis. In dit artikel wordt uitgelegd hoe deze innovatie een voordeel kan opleveren voor zowel patiënten als verpleegkundigen. Daarnaast werden aan Zilfi Balci aanvullende vragen gesteld in een interview.
INTRODUCTIE
Elk jaar stijgt het aantal kankerdiagnoses in België met minstens 2%. Door de groeiende zorgvraag en de beperkte capaciteit van de gezondheidszorg wordt de thuisbehandeling van kankerpatiënten steeds belangrijker. In België bieden ongeveer 200 oncologieverpleegkundige coördinatoren dagelijkse ondersteuning aan kankerpatiënten tijdens hun behandeling. Deze coördinatoren zijn betrokken vanaf de diagnose tot en met de follow-up en zijn essentieel bij het verstrekken van advies en informatie tijdens het hele behandeltraject. Doordat een relatie wordt opgebouwd met de patiënt, hebben patiënten een aanspreekpunt en voelen zij zich gesteund in hun strijd tegen kanker.
WAT IS ‘MY NURSING ANGEL’?
De autonomie die patiënten hebben bij de thuisbehandeling een extra uitdaging voor de follow-up vanuit het ziekenhuis omdat patiënten zelf vaak een gebrekkige kennis hebben van de bijwerkingen van de medicijnen die ze gebruiken. Zilfi Balci, verpleegkundige en oncologiecoördinator, heeft een innovatief hulpmiddel ontwikkeld om deze uitdaging aan te gaan: de app ‘My Nursing Angel’. Met deze app kan effectieve communicatie worden onderhouden tussen kankerpatiënten en ziekenhuispersoneel, en kunnen bijwerkingen op afstand worden gemonitord.
Met behulp van de My Nursing Angel-app kunnen patiënten in realtime informatie doorgeven aan hun zorgverleners over hun welzijn, vitale functies en bijwerkingen. De app vergemakkelijkt het directe contact tussen kankerpatiënten en hun verpleegkundigen, waardoor de belangrijke band die in het ziekenhuis is ontstaan, behouden blijft. Daarnaast kunnen vragen van patiënten op afstand worden beantwoord en worden taalbarrières geëlimineerd. Door het digitale karakter is My Nursing Angel voor iedereen toegankelijk in zijn of haar moedertaal. Naast de vele voordelen voor alle patiënten met kanker, biedt My Nursing Angel daarmee een belangrijk voordeel voor anderstalige patiënten die de lokale taal niet spreken.
My Nursing Angel is een uniek digitaal ondersteuningssysteem waarin alle behandelingen van patiënten worden gecentraliseerd ten behoeve van alle betrokken zorgprofessionals.
Bij navraag onder oncologische zorgcoördinatoren bleek dat 30% van de telefoontjes die verpleegkundigen van patiënten ontvangen geen onmiddellijk antwoord vereisen of heel eenvoudig te beantwoorden zijn. My Nursing Angel heeft het potentieel om tijd te besparen in dergelijke situaties, waardoor verpleegkundigen meer tijd hebben om fysiek beschikbaar te zijn voor poliklinische of intramurale patiënten. Telefonisch contact kan dan worden gereserveerd voor dringende gevallen. My Nursing Angel geeft kankerpatiënten meer macht en betrokkenheid bij hun eigen zorg. Door middel van de app kunnen patiënten hun gegevens ook delen met hun huisarts, die de behandeling indien nodig eenvoudig kan aanpassen. My Nursing Angel creëert zo een unieke omgeving waarin alle behandelingen van patiënten worden gecentraliseerd. Dit heeft veel voordelen voor patiënten, zorgverleners en ziekenhuizen. Zo kan het beheer van voorraden van dure medicijnen bijvoorbeeld worden geoptimaliseerd doordat het medicijngebruik
My Nursing Angel opereert onafhankelijk van ziekenhuizen en de soms niet op elkaar aansluitende systemen die zij gebruiken. De tijdrovende synchronisatie van dit soort systemen is een obstakel dat door deze app wordt geëlimineerd. De app heeft ook geen relatie met farmaceutische bedrijven die oncologiemedicijnen produceren. Objectieve informatie met betrekking tot alle geneesmiddelen is gegroepeerd op dit platform. My Nursing Angel is dus een aanwinst voor verpleegkundigen, patiënten en de gezondheidszorg in het algemeen. Deze toepassing zal het voor patiënten gemakkelijker maken om thuis behandeld te worden. Tegelijkertijd wordt het voor professionals in de gezondheidszorg eenvoudiger om de thuis behandelde patiënten te monitoren en op te volgen via een centraal ondersteuningssysteem.
Hoe is My Nursing Angel tot stand gekomen? “Het idee voor My Nursing Angel ontstond in 2019. Als oncologieverpleegkundige en -coördinator merkte ik dat mijn kasten vol lagen met brochures en folders van verschillende farmaceutische bedrijven over medicijnen en hun bijwerkingen. In werkelijkheid werd dit materiaal zelden gebruikt. Omdat iedereen tegenwoordig een smartphone heeft, kwam ik op het idee om al deze informatie samen te brengen in één app. Ik heb eerst bij de farmaceutische bedrijven nagevraagd of zo’n applicatie al bestond, maar dat bleek niet het geval. Het is niet rendabel voor bedrijven om voor elk geneesmiddel een app te maken. Daarom is het belangrijk dat My Nursing Angel informatie bevat over zo veel mogelijk geneesmiddelen die in de oncologie worden gebruikt. Op deze manier biedt de app toegevoegde waarde voor zo veel mogelijk patiënten. Daarom wilde ik ook niet dat de app gebonden zou zijn aan een specifiek ziekenhuis of farmaceutisch bedrijf.
Toen ik het idee eenmaal had, twijfelde ik aanvankelijk of ik het wel kon realiseren. Ik sprak over mijn droom tijdens een maaltijd met een van mijn patiënten en zijn partner. Ik vertelde hen over mijn idee en mijn twijfels. Aangemoedigd door hen besloot ik actie te ondernemen om mijn idee te verwezenlijken. Vervolgens sprak ik met vertegenwoordigers van de farmaceutische industrie, die enthousiast waren over het initiatief. Ik sprak ook met een vriend van de middelbare school die in de IT werkte en ook potentieel zag in het project. Vanwege het gepersonaliseerde en multiculturele karakter van My Nursing Angel besloot hij om mijn zakenpartner te worden bij dit project. Een van de voordelen van het gebruik van een app is namelijk dat de zorg in elke taal kan worden verleend. Dankzij deze samenwerking kon ik de nodige stappen zetten om dit avontuur voort te zetten.”
Hoe werkt de app in de praktijk? “De app is nog niet in gebruik en wordt nog ontwikkeld. Hij bestaat uit twee delen: een website voor verpleegkundigen, zodat ze verbinding kunnen maken vanaf hun computer in het ziekenhuis; en een gedeelte voor patiënten dat met de smartphone geraadpleegd kan worden. Op dit moment bevindt het project zich in de validatie- en pilotfase. Er zijn gesprekken gaande met drie ziekenhuizen om de applicatie te implementeren. De markt voor digitale gezondheidstoepassingen is erg uitdagend. Sommige kleine bedrijven hebben goede ideeën, maar hebben moeite om vooruit te komen door de aanwezigheid van grote spelers op de markt. Wij doen ons best om onze weg te vinden op dit gebied.”
Wat is de toegevoegde waarde van My Nursing Angel? “My Nursing Angel is ontworpen met de hulp van verpleegkundige coördinatoren. Het idee komt rechtstreeks voort uit de praktijk, van
professionals die de behoeften en de realiteit van thuis verzorgde patiënten kennen. My Nursing Angel houdt ook rekening met de specifieke behoeften van verpleegkundigen en de organisatie van hun werk. Artsen zullen ook gebruik kunnen maken van het websitegedeelte van de applicatie, waarmee ze de voortgang van hun patiënten thuis kunnen volgen tussen de consulten in. Artsen en verpleegkundigen zullen ongewenste voorvallen op afstand kunnen detecteren en kunnen beoordelen of patiënten zich al dan niet aan de behandeling houden.”
Krijgen alle oncologieverpleegkundigen toegang tot My Nursing Angel? “Het websitegedeelte van de applicatie zal in eerste instantie toegankelijk zijn voor oncologiecoördinatoren en artsen. De toegang zal verlopen via de ziekenhuizen die aangesloten zijn bij het platform. Er zal een korte training nodig zijn om My Nursing Angel te leren gebruiken. In een later stadium zijn er plannen om het platform aan te passen voor oncologieverpleegkundigen die patiënten in het ziekenhuis verzorgen, vooral als thuisbehandeling van patiënten steeds populairder wordt.”
Denkt u dat My Nursing Angel ook buiten de oncologie gebruikt kan worden? “In eerste instantie zal My Nursing Angel zich richten op de oncologie. In een later stadium kan de toepassing worden uitgebreid naar patiënten met chronische ziekten die thuis worden behandeld. Hiervoor is echter wel goed overleg nodig met professionals op andere gebieden. De toegevoegde waarde van My Nursing Angel ligt juist in het feit dat het concept specifiek ontworpen is voor en door oncologieverpleegkundigen die de behoeften van kankerpatiënten begrijpen. Als het platform wordt uitgebreid, moeten we dezelfde kwaliteit kunnen bieden aan een nieuwe doelgroep.”
Bestaat het risico dat My Nursing Angel een negatief effect heeft op de persoonlijke band tussen patiënt en verpleegkundige? “Integendeel, het behoud van de persoonlijke band tussen patiënt en verpleegkundige is een van de voordelen van My Nursing Angel. Vergeet niet dat thuiszorgpatiënten weinig contact hebben met hun verpleegkundige, tenzij ze het ziekenhuis bellen of zelf op controle komen. Veel nieuwe digitale oplossingen maken gebruik van callcenters of kunstmatige intelligentie. Dit is absoluut niet het geval bij My Nursing Angel. De app is zo ontworpen dat de verpleegkundige in direct contact blijft met de patiënt. De contactdrempel is daardoor lager dan in de huidige situatie. Door het contact en de informatie in de app zullen patiënten minder snel bellen met vragen die beantwoord moeten worden. Zo blijft het telefonisch contact beschikbaar voor echt dringende gevallen.”
Zijn er nadelen aan het gebruik van My Nursing Angel? “Op dit moment zijn er geen nadelen met betrekking tot de huidige thuiszorgsituatie. Maar er kunnen zich nieuwe uitdagingen voordoen wanneer de applicatie wordt geïmplementeerd en daadwerkelijk in gebruik is. We zijn van plan om in het laatste kwartaal van 2023 te beginnen met validatie- en proefprojecten.”
Wat is het verdienmodel voor My Nursing Angel? “My Nursing Angel zal voornamelijk worden betaald door ziekenhuizen en patiënten zullen zelf een kleine bijdrage leveren. Op dit moment zijn de kosten voor gebruikers nog niet goed gedefinieerd, maar we willen kleine behandelcentra niet benadelen. Daarom zijn we nog steeds op zoek naar een egalitaire oplossing en externe financiële steun. We overwegen crowdfunding en fondsenwerving om ons op weg te helpen. Financiële donaties zijn op dit moment ook welkom. We hopen in het laatste kwartaal van 2023 te starten met de validatie en een eerste pilot.”
Zijn er plannen om My Nursing Angel ook in andere landen beschikbaar te maken? “In eerste instantie zal de app alleen in België gelanceerd worden. Het is de bedoeling om ze geleidelijk uit te breiden naar de buurlanden en uiteindelijk naar Marokko en Turkije. Het zijn vooral de landen met minder behandelcentra die dankzij My Nursing Angel kunnen profiteren van thuisbehandeling, aangezien patiënten daar grote afstanden moeten afleggen om hun zorgverlener fysiek te bezoeken.”
To provide the best experiences, we and our partners use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us and our partners to process personal data such as browsing behavior or unique IDs on this site and show (non-) personalized ads. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Click below to consent to the above or make granular choices. Your choices will be applied to this site only. You can change your settings at any time, including withdrawing your consent, by using the toggles on the Cookie Policy, or by clicking on the manage consent button at the bottom of the screen.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.