Beheers het lezen van wetenschappelijke artikelen: een onmisbare praktische gids voor verpleegkundigen

november 2023 Opinie Isabelle Van Lint

Ondanks het groeiende engagement van verpleegkundigen in geavanceerde studies en onderzoeksprojecten blijft het lezen van wetenschappelijke artikelen een uitdaging. In dit kader heeft de European Specialist Nurses Organisation (ESNO) zojuist een praktische gids gepubliceerd met de titel “How to read a scientific paper for nurses – types of Scientific papers“. Deze gids, vertaald naar het Frans door Nico Decock, senior zorgmanager bij het CHU van Lille, onder de titel : “Comment lire un article scientifique pour les infirmières – types d’articles scientifiques” is een essentieel hulpmiddel voor alle verpleegkundigen, zowel voor degenen die nieuw zijn in klinisch onderzoek als voor degenen die al ervaren zijn. Het doel is om professionals en verpleegstudenten uit te rusten met de nodige vaardigheden om wetenschappelijke artikelen kritisch te benaderen, een cruciale stap voordat ze zich storten op hun eigen onderzoek.

De European Specialist Nurses Organisation (ESNO), een Europese non-profitorganisatie die de gemeenschappelijke belangen van gespecialiseerde verpleegkundigen vertegenwoordigt, heeft als doel de voordelen van deze organisaties voor de Europese gemeenschap te bevorderen ten behoeve van de volksgezondheid. De leden van de ESNO bestaan uit individuele organisaties van Europese gespecialiseerde verpleegkundigen. Haar doel is het vergemakkelijken en bieden van een effectief kader voor communicatie en samenwerking tussen Europese organisaties van gespecialiseerde verpleegkundigen en hun leden. In dit kader heeft ze zojuist de praktische gids How to read a scientific paper for nurses – types of Scientific papers” gepubliceerd.

Voor wie is deze gids bedoeld?

Deze handleiding is speciaal ontworpen voor verpleegkundigen, of ze nu weinig kennis hebben van wetenschappelijk onderzoek en dit willen begrijpen, of dat ze al enige expertise hebben in onderzoek en dit willen verdiepen. Het blijkt ook een waardevolle bron te zijn voor andere professionals in de gezondheidszorg.

Waarom deze gids lezen?

Het doel van deze handleiding is om de voortdurende ontwikkeling van het verpleegkundig beroep en de professionele vooruitgang van verpleegkundigen te bevorderen. Om deze doelen te bereiken, moeten verpleegkundigen handelen met competentie en professionaliteit, wat alleen kan worden bereikt met gestructureerd onderwijs, voortdurende verwerving van kennis en het gebruik van verdiepende gidsen zoals deze.

Dit werk is niet alleen gunstig voor beginnende verpleegkundigen, maar ook voor degenen die vele jaren ervaring hebben opgebouwd. Het beoogt het valkuil van de routine te vermijden door te denken “zo hebben we het altijd gedaan”. Door verpleegkundigen te helpen wetenschappelijke artikelen te begrijpen, bereidt deze gids hen voor om een centrale rol te spelen in directe patiëntenzorg, de planning van gezondheidsdiensten, evenals bij het opstellen van protocollen en procedures voor zorg. Verpleegkundigen zullen ook beter voorbereid zijn om actief deel te nemen aan informatiesessies en dagelijkse vergaderingen met verschillende gezondheidsprofessionals, zoals artsen, andere verpleegkundigen, verloskundigen, fysiotherapeuten, enz.

Demystificatie van de structuur van wetenschappelijke artikelen

De gids legt op een duidelijke manier de drie soorten wetenschappelijke artikelen uit: systematische reviews of meta-analyses, artikelen met initiële onderzoeken, en casuïstiek en rapportreeksen. Elk type artikel volgt een specifieke structuur, gedetailleerd van de inleiding tot de discussie/conclusie. Specifieke criteria voor elke sectie worden belicht, met een onderscheid tussen artikelen over meta-analyses en artikelen die zich richten op origineel onderzoek.

Het aannemen van een kritische houding

De nadruk ligt op het belang van een kritische houding bij het lezen, waarbij lezers worden aangemoedigd elk aspect van het artikel in twijfel te trekken. De gids moedigt aan om de randomisatie, het uitvalpercentage van de studie, de consistentie van de resultaten met de initiële vragen, mogelijke belangenconflicten en de bevestiging van de conclusies met de gepresenteerde gegevens te onderzoeken. Een kritische benadering wordt gepresenteerd als essentieel gezien de natuurlijke subjectiviteit van auteurs van een studie.

Samengevat

De gids geeft drie belangrijke boodschappen:

  • neem de tijd om te leren hoe je wetenschappelijke artikelen moet lezen,
  • ga niet alleen op dit avontuur om de kans op fouten te minimaliseren,
  • en vind een betrouwbare mentor tijdens het schrijven van artikelen.

Door deze adviezen op te volgen, zullen verpleegkundigen optimaal profiteren van de voordelen van het lezen van wetenschappelijke artikelen voor de voortdurende ontwikkeling van hun beroep.

Meer informatie

Raadpleeg de praktische gids in het Engels

Raadpleeg de praktische gids in het Frans