De gezondheidszorg in de oncologie evolueert en ook de zorgrelatie met de patiënt verandert. Deze is verschoven van een paternalistische relatie waarbij gezondheidsprofessionals de patiënt informeerden over de zorg die zij ontvangen, naar een zorgrelatie waarbij de zorgverlener en de patiënt de keuzes over zorg samen maken, als ware partners van elkaar. Deze verschuiving brengt tal van voordelen met zich mee, waaronder een betere kwaliteit van zorg, therapietrouw, een vertrouwensrelatie tussen zorgverlener en patiënt, en het beperken van onzekerheid. De praktische toepassing van een partnerschap met de patiënt, vereist met name communicatieve vaardigheden. De patiënt wordt in dit partnerschap beschouwd als een persoon met ervaringskennis en expertise, terwijl gezondheidsprofessionals de wetenschappelijke kennis bezitten. Mogelijke obstakels voor een succesvol partnerschap kunnen gerelateerd zijn aan cultuur, institutionele visie, en de patiënten en gezondheidsprofessionals zelf. Dit artikel belicht verschillende elementen die een rol spelen in het patiëntpartnerschap, om zo handvatten aan te reiken voor toepassing in de praktijk.